Tekoäly opetuksessa

Mullistaako tekoäly opetuksen? Käyttävätkö oppijat jo nyt tekoälyä tehtävissään? Entä opettaja tehtäviä laatiessaan? Mitä opettajien pitäisi tietää ja osata tekoälystä? Mitä oppijoiden tulisi ymmärtää? Entä mistä tekoäly tietää, mikä on totta? Mistä me tiedämme, pitääkö tekoälyn kirjottama paikkansa?

Ryhmäkuva IT-kouluttajien 20-vuotisseminaarista. Kuva: Tarmo Toikkanen
Ryhmäkuva IT-kouluttajien 20-vuotisseminaarista. Kuva: Tarmo Toikkanen

IT-kouluttajat ry:n 20-vuotisseminaarissa pureuduttiin tekoälyn mahdollisuuksiin ja haasteisiin opetuksessa sekä julkistettiin IT-kouluttajat ry:n historiikki Edelläkävijöinä 20 vuotta. Vuorovaikutteinen juhlaseminaari järjestettiin keskiviikkona 7.6.2023 klo 17–21 Maria 01:ssä (Lapinlahdenkatu 16, Helsinki) ja verkossa.

Seminaarissa alustivat:

  • Tarmo Toikkanen, Sitra: Tekoälyn ensiapupaketti opettajille
  • Juuso Hietalahti, Howspace: Tekoäly dialogin ja yhteisöllisyyden edistäjänä
    Mitä Howspacen tekoälyn taustalla on? Mistä kaikki alkoi? Miten se oikeasti toimii? Miten sitä kehitetään jatkossa?

  • Eija Kalliala: Edelläkävijöinä 20 vuotta – IT-kouluttajien historiikki
  • Kimmo Virtanen, Wikimedia Suomi: Korvaako tekoäly Wikipedistit?
    Jos kielimalleille syöttää lähtötiedoksi kuraa, niin siitä saa vastauksena kuraa ja siksi tarvitaan laadukkaita ja aineistoja tekoälyjen ruuaksi. Esityksessä näytämme miten ChatGPT:n saa kirjoittamaan Wikipedia-artikkelin, joka täyttää suomenkielisen Wikipedian laatuvaatimukset. Samalla pohdimme, mitä taitoja sen käyttämiseen vaadittiin, mihin asioihin kielimallien käytössä voi luottaa ja mitä ansoja siellä on. Entä millaisia luokkarajoja se tuottaa, jos osalla ihmisistä on pääsy parempiin työkaluihin ja muilla ei?

Seminaarin satoa

1 thoughts on “Tekoäly opetuksessa

Comments are closed.