IT-kouluttajien 20-vuotishistoriikki

IT-kouluttajien kevätseminaarissa Tekoäly opetuksessa 7.6.2023 julkistettiin historiikki Edelläkävijöinä 20 vuotta – IT-kouluttajien historiikki, joka kertoo IT-kouluttajien toiminnasta vuosina 2001–2022. Historiikissa kerrotaan, miten IT-kouluttajat on ollut edellä aikaansa: monimuotoisesta verkko-opetuksesta ja saavutettavuudesta puhuttiin 2000-luvun alussa, sosiaalisen median oppimisratkaisuista 2000-luvun puolivälin jälkeen, tekijänoikeuksista opetuksessa vuonna 2010 ja tekoälystä vuonna 2018. Tietie-verkosto julkaisi verkko-opetuksen 20-vuotishistoriikin vuonna 2016. Koodiaapinen-MOOC synnytettiin 2010-luvun puolivälissä ja Etäopetuksen näytön paikka koronapandemian alkuvaiheessa keväällä 2020. Historiikkiin on haastateltu kuuttatoista aktiivista IT-kouluttajaa.

Historiikki 2001–2011

IT-kouluttajien kevätseminaarin alussa 28.3.2014 julkistettiin historiikki IT-kouluttajien 10-vuotinen taival (pdf), joka kuvaa IT-kouluttajien toimintaa vuosina 2001–2011. Yhdistys perustettiin tukemaan jäsenistönsä verkostoitumista ja ammatillisen osaamisen kehittymistä, erityisesti uuden pedagogiikan soveltamista opetukseen ja oppimiseen. Jäsentilaisuuksissamme on käsitelty mm. verkko-oppimista, tutkivaa oppimista, työssä oppimista ja sosiaalista mediaa. Järjestämme keväisin Tallinnaan tai muualle Viroon seminaarin, jossa käsittelemme yhteisöllisesti ja vuorovaikutteisesti jotain ajankohtaista aihetta. Olemme vierailleet mm. Tallinnan yliopistossa, Viron keskuspankissa, Tieto Estoniassa ja WebMediassa sekä nauttineet Estonia-teatterin oopperoista ja baleteista.