Hyvä peli – paha peli – rahapeli

Oppimistulosten kannalta oppijan motivaatio on avainasemassa. Mukaansa tempaava opetus on arvokkaampaa kuin tylsä tankkaus. IT-kouluttajat on käsitellyt pelillistämistä aiemminkin, mutta tässä seminaarissa kävimme läpi eri näkökulmia vankan kerätyn kokemuksen perusteella ja toimme uusia teemoja pöytään. Kaksipäiväisessä seminaarissa 18.–19.3.2016 teemoja olivat mm.:

  • pelit opetuksessa
  • pelien motivoivat ja addiktoivat ominaisuudet
  • maksuttomat ja maksulliset sovellukset (ja pelit) opetuksessa
  • pelillistäminen (gamification) ja engagement design kouluissa
  • opettajat pelillisten oppisisältöjen tekijöinä
  • kuka voittaa – voittavatko kaikki?
  • oppilaat pelien tekijöinä ja koodaajina

Seminaarin asiantuntijoina toimivat:

  • Irmeli Pietilä Haaga-Helian Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Väitöskirja 2015: The Game of Developing a Game. Hobbyist Game Developers as Playful Entrepreneurs in the Apple App Store. Irmeli alustaa seminaarissamme aiheista Liikettä ja leikkiä digioppimiseen (posteri) sekä Merkillistä – osaamismerkit pelimekanismina (esitysdiat (Dropboxin kirjautumisikkunan voi sulkea, niin diat näkyvät)).
  • Mauri Laakso, veteraanipelipedagogi ja opettajien kouluttaja alustaa aiheesta Mitä kannattaa pelillistää ja miksi?
  • Sanni Nuutinen Arpa-projektista alustaa aiheesta Rahapelit ja inhimillinen oppimiskyky – riskialtis avioliitto. (esitysdiat)
  • Tero Toivanen, IT-kouluttajat ry:n puheenjohtaja ja erityisopettaja Kilonpuiston koulusta alustaa aiheesta Pelaajaoppiminen – opi kuin pelaaja. (esitysdiat)
  • Miikka Merikanto Helsinki Business Collegesta alustaa aiheesta Game Development Boom in Finland – Peliohjelmointi & e-Urheilu toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. (esitysdiat)
  • Tarmo Toikkanen, muotoilijatutkija Aalto-yliopistosta toimii seminaarin juontajana. Tarmo on menestyksellä pelillistänyt useita seminaareja ja pohtinut pelillisyyden (tai engagement design, kuten hän tapaa sanoa) merkitystä ja roolia opetuksessa. (esitysdiat)

Aiempien vuosien tapaan puheenvuorot pidetään lyhyinä ja seminaarissa tehdään, tuotetaan, työstetään, pohditaan ja verkostoidutaan.

Seminaarin antia

  • Markus Överstin ja muiden ottamia valokuvia seminaarista
  • Eija Kallialalan bloggaus seminaarista

Ohjelma (pdf)

Perjantai 18.3.2016

Viking XPRS lähtee Helsingistä Katajanokan terminaalista klo 11.30 ja saapuu Tallinnan A-terminaaliin klo 14.00.

  • klo 10.40–11.10 Lippujen jako Katajanokan terminaalissa
  • klo 11.25–14.30 Seminaariohjelmaa Viking XPRS:n kokoustilassa
    • Eija Kalliala: IT-kouluttajien esittely ja käytännön asiat
    • Tarmo Toikkanen: Seminaarin avaus
    • Mauri Laakso: Mitä kannattaa pelillistää ja miksi?
    • klo 12.15–13.00 Salaattibuffet
    • Miikka Merikanto: Game Development Boom in Finland – Peliohjelmointi & e-Urheilu toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
  • klo 14.35 Bussikuljetus lähelle hotelli Vana Wirua, majoittuminen

Vapaaehtoista, omakustanteista iltaohjelmaa

  • klo 16.30 Päivällinen, ravintola Farm
  • klo 19.00 Ooppera Carmen Estonia-­teatterissa

Lauantai 19.3.2016

  • klo 8.00–9.00 Aamiainen hotellissa
  • klo 9.00–13.00 Seminaariohjelmaa Vana Wirun kokoustilassa
  • Irmeli Pietilä: Liikettä ja leikkiä digioppimiseen
  • Sanni Nuutinen: Rahapelit ja inhimillinen oppimiskyky – riskialtis avioliitto
  • klo 11.30 Kahvitarjoilu
  • Tero Toivanen: Pelaajaoppiminen – opi kuin pelaaja
  • klo 13.00–16.30 Vapaata aikaa Tallinnassa
  • klo 16.45 Bussikuljetus läheltä hotellia Tallinnan A-terminaaliin
  • klo 17.15–20.30 Seminaariohjelmaa laivan kokoustilassa, tarjolla kahvia, teetä ja hedelmiä
  • Irmeli Pietilä: Merkillistä – osaamismerkit pelillistämismekanismina
  • Loppupaneeli

Viking XPRS lähtee Tallinnasta klo 18.00 ja saapuu Helsinkiin klo 20.30. Seminaarimatkanjohtajana toimii Eija Kalliala.

Seminaarin hinta (sisältää seminaariohjelman, matkat, majoitukset, salaattibuffet’n ja kahvitarjoilun): 100 € jäsenet, 170 € ei-jäsenet (säästä ja liity jäseneksi, vuosimaksu 58–108 € valituista jäseneduista riippuen).