Koulutuspeli – pelaamalla tulevaisuuden osaamista

Pelillistäminen eli gamification on jokaisen huulilla. IT-kouluttajien kevätseminaarissa 28.–29.3.2014 erotettiin jyvät akanoista, hype todellista lisäarvosta. Pelillistäminen ei ole pelkkiä pisteitä ja badgeja, vaan motivoivien rakenteiden suunnittelua oppilaitoksen työkulttuurin tukemiseksi. Miten siis oppimista pelillistetään? Miten oppiminen muuttuu entistä koukuttavammaksi? Miten roolipeleissä eläytymällä opitaan työelämätaitoja ja kaukaisia kulttuureita? Millainen on pelillistetty laivaseminaari?

kuvakooste ihmisiä, rakennuksia
Lasse Seppäsen kuvakooste seminaarista

IT-kouluttajien seminaarissa ei vain puhuttu, vaan tehtiin ja koettiin. Kuulimme myös useita asiantuntija-alustuksia mm. pelimekaniikasta, pelien psykologiasta, motivaatioteorioista sekä käytännön pelillistämis- ja pelikokemuksista eri alan oppilaitoksilta.

Perjantai-iltana Estonia-teatterissa esitettiin Gianluca Schiavonin baletti Medea, jonka maailmanensi-ilta oli pari viikkoa aiemmin, 13.3.2014.

Perjantai 28.3.2014

  • klo 10.40–11.10 Lippujen ja pelimerkkien jako Katajanokan terminaalissa
  • klo 11.30–16.00 Viking XPRS:n kokoustilassa
    • IT-­kouluttajat ry:n 10-­vuotishistoriikin julkistaminen
    • Osa Koulutuspelin säännöistä paljastetaan
    • Pelien psykologia ja sovellutus opetustilanteisiin. Psykologi ja oppimisympäristöjen tutkija Tarmo Toikkanen. Diat.
    • Työpaja 1: Omien oppimisen ”pelisääntöjen” kirjaaminen ja vertailu pienryhmissä.
    • Oppimispelit. Verkkopedagogi Samuli Turunen
    • Oppimisen flow ja hyötypelit. Verkkoviestintäpäällikkö Esko Lius. Blogi. Diat blogissa.
    • klo 12.45–13.30 salaattibuffet
  • Bussi hotelli Vana Wiruun klo 15.35, majoittuminen
  • Vapaaehtoista, omakustanteista iltaohjelmaa
    • klo 17.00 päivällinen, Grillhaus Daube
    • klo 19.00 Medea-baletti Estonia-teatterissa
Maisemakuva Tallinnasta
Vana Wirun maisema

Lauantai 29.3.2014

  • klo 8.00–9.00 aamiainen hotellissa
  • klo 9.00–13.00
    • Opetuksen pelillistäminen ammattikorkeakoulussa. Lehtori Irmeli Pietilä. Diat.
    • Työpaja 2: Omien oppimisen toimintatapojen suunnittelu ”paremmiksi peleiksi”
    • Pelipedagogiikka matematiikassa. Vuokko Kangas. Diat
    • Gamification of the Learning Course. Lector and researcher Martin Sillaots, Tallinn University
    • Kahvitauko ja huoneiden luovutus noin klo 11.15
  • klo 13.00–16.30 vapaa-­aikaa Tallinnassa
  • klo 16.40 bussikuljetus laivalle
  • klo 17.00–19.00
    • Paneelikeskustelu (alustajat ja työpajojen vetäjät).
    • Työpaja 3: Parannettujen oppimisen pelisääntöjen esittelyt, vertailut ja jalkautussuunnitelmat.
    • Koulutuspelin voittajien palkitseminen ja seminaarin päätös
  • klo 19.00–20.30 IT-­kouluttajat ry:n kevätkokous / vapaata aikaa laivalla

Seminaarin hinta (2 hh) IT-­kouluttajat ry:n jäsenille 100 €, muille 160 €. Yhden hengen huoneen lisähinta 30 €. Lippu Estonia-­teatterin Medeaan 38 €

Alustajat ja työpajojen vetäjät

  • Tarmo Toikkanen, Aalto-­yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
  • Irmeli Pietilä, HAAGA-­HELIA Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Samuli Turunen, Otavan Opisto, Mikkeli
  • Esko Lius, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
  • Vuokko Kangas, Oulun normaalikoulu, Ubiko-­hanke
  • Martin Sillaots, Tallinnan yliopisto

Matkanjohtaja: Eija Kalliala.

Lue Eija Kallialan blogikirjoitus