IT-kouluttajat ry

Scratch-klubi

 

Idea Python-klubista oli muhinut mielessäni jo pitkään. Yksi kouluni yläkoulun opettajista laukaisi kuitenkin luomisprosessin liikkeelle sanomalla: "Voi, kun olisi ympäristö, jossa ohjelmointia voisi oppia helpommin." Taustalla oli se, että hän oli osallistunut ohjelmointikursseille ja vaikka ne olivat olleet tosi hyviä, tuntuivat ne liian vaikeilta ja aikaa vieviltä yläkoulussa toteutettaviksi. Python-klubi syntyi Scratch-klubin pohjalta tarpeesta luoda helppo ja hauska ympäristö oppia Python-ohjelmointia. Ohjelmoinnin opiskeluun löytyy todella paljon erilaisia oppimisympäristöjä. Python-klubi eroaa niistä myös siinä, että se perustuu pelaajaoppimiselle. Pelaajaoppimisella en tarkoita pelaamalla oppimista, vaan sitä, kuinka pelaajat oppivat. Pelaajat oppivat kokeilemalla, yrityksen ja erehdyksen kautta. Teoria ja ohjeet ovat minimaaliset. Oppiminen tapahtuu ongelmia ratkoen ja tietoa etsien eri lähteistä.

Erinomainen tilaisuus oppia ohjelmointia on opettajille suunnattu Koodiaapinen-MOOC, joka alkaa 15.10.2016. Siinä opitaan ohjelmoinnin lisäksi sitä, kuinka opettaa ohjelmointia oppilaille. Koodiaapinen MOOC:ssa on neljä linjaa: ScratchJr (esi-2 lk), Scratch (3-6 lk), Racket (7-9 lk) ja Python (7-9 lk).

Halusin tehdä Python-klubin visuaaliseksi ja siksi siinä käytetään hyväksi turtle-kirjastoa. Se on samalla vaatimaton kunnianosoitus 31.7.2016 kuolleelle Seymour Papert:lle. Hänen kirjansa ”Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas” on ollut Scratch-klubin ja Python-klubin yksi tärkeimmistä innoittajista. Kilpikonna esiintyy lähtes kaikissa tehtävissä.

Olen suunnitellut ympäristön toimimaan saumattomasti yhdessä Scratch-klubin kanssa. Samalla se antaa oppijalle ja opettajalle mahdollisuuden eriyttää oppimistaan/opetustaan ja vertailla kahta erilaista tapaa tehdä samoja asioita ohjelmoiden. Niitä voi myös tehdää rinnakkain samanaikaisesti. Jokaisesta Python-haasteesta löytyy linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa. 

Yksi sen parhaista puolista on, että Python-klubia voi tehdä millä vain laitteella eikä omalle koneelle tarvitse ladata mitään. Ohjelmointiympäristönä toimii trinket.io upotettuna Python-klubin sivustoon.

Erityinen kohderyhmänä ovat siis yläkoulun oppilaat, mutta se voi sopia lähes kelle vaan. Jos on liian vaikea, voi siirtyä Scratch-klubiin. Jos se on taas liian helppo, voi siirtyä vaikka Koodiaapisen Racket- tai Python-linjalle.

Python-klubi koostuu tällä hetkellä kuudesta ohjelmointikäsitteestä ja niihin liittyvistä yhdeksästä tehtävästä. Python-klubi tulee varmasti pikku hiljaa laajenemaan.

Python-klubi löytyy osoitteesta: http://www.teromakotero.fi/python-klubi/

Viimeksi muutettu: 
Keskiviikko, 5 lokakuu, 2016 - 23:04

CodeEcratch-paja käynnissä #CodeEU @Innokas_ @RoboticsFinland #scratch

Pääsin osallistumaan koodausviikon Suomen tilaisuuksiin Espoossa Vanttilan koulussa ja Helsingissä Yliopiston Minerva-torilla. Oli mahtavaa saada osallistua näihin inspiroiviin tilaisuuksiin, jotka omalta osaltani olivat osa Innokas hankkeen "Interested in coding and robotics?" -kiertuetta, joka jatkuu vielä robottiviikolle 24.-30.11.2014.

Tilaisuuksiin osallistui ilahduttavan paljon opettajia ja opettajiksi opiskelevia niissä tilaisuuksissa, joissa itse olin mukana vetämässä Scratch-pajaa Scratch-klubi -sivutolla . Näyttää todella hyvältä tulevan 2016 OPS:in tavoitteena olevan ohjelmoinnin sisällyttämiseen opetukseen kannalta. Mukana oli ohjelmointia ja robotiikkaa, ja myös paljon muuta. Kannattaa käydä tutustumassa alla olevaan listaan koodausviikon tapahtumista.

Koodausviikko Yle:ssä

Koodaus tulee kouluihin
http://oppiminen.yle.fi/ajankohtaista/koodaus-tulee-kouluihin

Tulevaisuuden oppilaat rakentavat itselleen opettajan/ Yle uutiset Uusimaa (alkaa kohdasta 7.06)
http://areena.yle.fi/tv/2417793

ja sama tekstimuodossa
http://yle.fi/uutiset/tulevaisuuden_oppilaat_rakentavat_itselleen_opettajan/7527578

Tässä kerättynä Suomen tapahtumia koodausviikolla:

Koodausviikon 11.-17.10.2014 tapahtumia Suomessa

  1. Kodklubben Svenska Samskolan Tampere 16.9.-9.12.2014
  2. Apps4Pirkanmaa 2014 Workshop Tampere 7.10.2014
  3. API hackathon - Mikkeli 11.10.2014
  4. Code School Oulu 11.10.2014
  5. Prototyping workshop Tampere 11.-17.10.2014
  6. Challenge for Finnish Kindergartens and schools Jyväskylä 13.10.2014
  7. Interested in coding and robotics? Roadshow, Espoo 13.10.2014
  8. Koodiviikko.fi Helsinki 13.-18.10.2014
  9. Interested in coding and robotics? Roadshow, Helsinki 14.10.2014
  10. Interested in coding and robotics? Roadshow, Oulu 15.10.2014
  11. API hackathon - Pori 15.10.2014
  12. MoE&C ICT2015 seminar Helsinki 15.10.2014
  13. ÅA Maker Camp - Turku 16.-17.10.2014
  14. Game Development weekend - Junior Game Jam 2014 Helsinki 17.-19.10.2014
  15. Koodilauantai aikuisille / Code Saturday for Adults Helsinki 18.10.2014
Viimeksi muutettu: 
Maanantai, 26 tammikuu, 2015 - 19:57