IT-kouluttajat ry

Python

 

Idea Python-klubista oli muhinut mielessäni jo pitkään. Yksi kouluni yläkoulun opettajista laukaisi kuitenkin luomisprosessin liikkeelle sanomalla: "Voi, kun olisi ympäristö, jossa ohjelmointia voisi oppia helpommin." Taustalla oli se, että hän oli osallistunut ohjelmointikursseille ja vaikka ne olivat olleet tosi hyviä, tuntuivat ne liian vaikeilta ja aikaa vieviltä yläkoulussa toteutettaviksi. Python-klubi syntyi Scratch-klubin pohjalta tarpeesta luoda helppo ja hauska ympäristö oppia Python-ohjelmointia. Ohjelmoinnin opiskeluun löytyy todella paljon erilaisia oppimisympäristöjä. Python-klubi eroaa niistä myös siinä, että se perustuu pelaajaoppimiselle. Pelaajaoppimisella en tarkoita pelaamalla oppimista, vaan sitä, kuinka pelaajat oppivat. Pelaajat oppivat kokeilemalla, yrityksen ja erehdyksen kautta. Teoria ja ohjeet ovat minimaaliset. Oppiminen tapahtuu ongelmia ratkoen ja tietoa etsien eri lähteistä.

Erinomainen tilaisuus oppia ohjelmointia on opettajille suunnattu Koodiaapinen-MOOC, joka alkaa 15.10.2016. Siinä opitaan ohjelmoinnin lisäksi sitä, kuinka opettaa ohjelmointia oppilaille. Koodiaapinen MOOC:ssa on neljä linjaa: ScratchJr (esi-2 lk), Scratch (3-6 lk), Racket (7-9 lk) ja Python (7-9 lk).

Halusin tehdä Python-klubin visuaaliseksi ja siksi siinä käytetään hyväksi turtle-kirjastoa. Se on samalla vaatimaton kunnianosoitus 31.7.2016 kuolleelle Seymour Papert:lle. Hänen kirjansa ”Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas” on ollut Scratch-klubin ja Python-klubin yksi tärkeimmistä innoittajista. Kilpikonna esiintyy lähtes kaikissa tehtävissä.

Olen suunnitellut ympäristön toimimaan saumattomasti yhdessä Scratch-klubin kanssa. Samalla se antaa oppijalle ja opettajalle mahdollisuuden eriyttää oppimistaan/opetustaan ja vertailla kahta erilaista tapaa tehdä samoja asioita ohjelmoiden. Niitä voi myös tehdää rinnakkain samanaikaisesti. Jokaisesta Python-haasteesta löytyy linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa. 

Yksi sen parhaista puolista on, että Python-klubia voi tehdä millä vain laitteella eikä omalle koneelle tarvitse ladata mitään. Ohjelmointiympäristönä toimii trinket.io upotettuna Python-klubin sivustoon.

Erityinen kohderyhmänä ovat siis yläkoulun oppilaat, mutta se voi sopia lähes kelle vaan. Jos on liian vaikea, voi siirtyä Scratch-klubiin. Jos se on taas liian helppo, voi siirtyä vaikka Koodiaapisen Racket- tai Python-linjalle.

Python-klubi koostuu tällä hetkellä kuudesta ohjelmointikäsitteestä ja niihin liittyvistä yhdeksästä tehtävästä. Python-klubi tulee varmasti pikku hiljaa laajenemaan.

Python-klubi löytyy osoitteesta: http://www.teromakotero.fi/python-klubi/

Viimeksi muutettu: 
Keskiviikko, 5 lokakuu, 2016 - 23:04

Viime vuonna suuren suosion saanut Koodiaapinen-MOOC alkaa taas!  

No, mikä ihmeen MOOC? 

Mooc on lyhenne sanoista  (Massive Open Online Courseeli  se on kaikille avoin verkkokurssi, jolle voi osallistua lähes rajaton määrä opiskelijoita. Viime lukuvuonna verkkokursseillemme osallistuikin yli 2000 opettajaa. It-kouluttajat yhdessä Aalto-yliopiston ja Innokas-verkoston kanssa mahdollistaa tämän kaikille suomenkielisille opettajille. Nyt aloitamme siis jo kolmannen kerran, ilmoittautuminen on auki ja kurssit alkavat 15.10!

Koodiaapinen on vastaus opettajan hämmennykseen siitä, miten koodausta tulisi uuden OPS:n perusteella opettaa peruskoulussa. Pedagogisilla, vuorovaikutteisilla kursseilla voimme keskustella peruskoulun koodauskysymyksistä kollegoiden ja kurssien vetäjien kanssa.

Kurssilla on neljä eri linjaa:

ScratchJR, joka toimii vain tableteilla ja joka soveltuu erinomaisesti myös lukutaidottomien ja maahanmuuttajataustaisten lasten opetukseen, koska siinä ohjelmoidaan täysin visuaalisilla "palikoilla".

 

 

Sitten on Scratch, joka toimii parhaiten tietokoneilla ja  soveltuu kaikenikäisten koodaukseen. Eniten sitä ovat suorittaneet 3-6-luokkien opettajat.

 

 

Yläkoulun koodaukseen  tarjoamme  Racket- ja Python-linjoja, jotka toki tarjoavat haastetta myös lukiolaisille, opettajille ja alan harrastajille. Koodaaminen on hauskaa, sen tulet huomaamaan! Kurssien suorittamista yhteistyössä kollegan kanssa suositellaan lämpimästi, koska toinen toistensa töiden testaus avaa uusia näkemyksiä ja parit voivat tsempata toinen toistaan. Moni opettaja kehui tehtäviä siitä, että ne sopivat suoraan oppilaiden kanssa käytettäväksi, jolloin opettaja ja oppilaat oppivat tässä yhdessä.  Toki myös kursseillamme on vertaisarvioitavia tehtäviä ja keskustelualueet. 

 

 

 

Tervetuloa koodaamaan ja ilmoittautumaan 15.10 alkavaan 6-8  viikon mittaiseen  koodauskoulutukseen! 

Oheisessa kuvassa on koodiaapisen syksyn verkkokurssin hiominen meneillään! Mukana kurssin eri linjojen  vetäjät, Innokas-verkoston, IT-kouluttajien ja Aalto-yliopiston vetäjät.

Viimeksi muutettu: 
Torstai, 29 syyskuu, 2016 - 11:24