IT-kouluttajat ry

Raha puhuu, opettajat vikisevät

Kirjoittaja: Tarmo Toikkanen

En kirjoita koulujen määrärahoista, vaikka otsikko sopisi ehkä siihenkin. Puhun tekijänoikeuslaista ja viime viikkoisesta Järkeä tekijänoikeuteen -kansalaisaloitteen käsittelystä. Kansalaisaloitteessahan oli mukana muutos opetuksessa tapahtuvaan teosten käyttöön, joka olisi antanut opettajille melko vapaat kädet hyödyntää yhteiskunnassa tuotettua aineistoa opetuksen yhteydessä. Laajoista käyttöoikeuksista oli rajattu pois oppikirjabisnes, siis opetukseen nimenomaan suunnatut teokset, jotta Suomen hyvää oppikirjatuotantoliiketoimintaa ei samalla romutettaisi.

No, koko aloitehan tuli hylätyksi.

Sivistysvaliokunta ihan ymmärrettävästi ei voinut noin laajasta aloitteesta saada tehtyä tarpeeksi perusteellistä mietintöä, jossa olisi huomioitu kaikki seuraukset. Mutta sen sijaan, että SiV olisi vaikkapa antanut OKM:lle ponnen valmistella lakimuutos, jolla korjataan opetuksen nykyiset tekijänoikeusongelmat, SiV vain laimeasti totesi, että aloitteessa nostettuja asioita olisi hyvä harkita. Ei siis mitään velvoittavaa, joten luultavasti tämäkin jää "hyvän keskustelun" tasolle, jota kovasti kiiteltiin eduskunnan täysistunnossakin (jossa oli paikalla noin 15 henkilöä).

Mikään ei siis muuttunut. Verkkovideoiden katselu on edelleen hyvin epäselvässä tilanteessa, eikä kukaan osaa sanoa, mitä videoita uskaltaa näyttää ilman luvan kysymistä. Oppilaiden tekemät käännösharjoitukset, taidemuunnelmat ja musiikkisovitukset ovat edelleen lain vastaisia, mutta sen ei varmaankaan pidä antaa häiritä opetuksen antamista.

Olemme edelleen siis tilanteessa, jossa opettajat päivittäin toimivat lain vastaisesti, toimiessaan kaikkien moraalisääntöjen mukaisesti ja opetuksen kannalta mielekkäällä ja hyväksyttävällä tavalla. Kasvatuksellisesti tämä on tietysti ongelma, koska opettaja rikkoo lakia, koska laki on tyhmä. Eduskunnassakin taisivat kaikki olla samaa mieltä siitä, että on varsin absurdia, jos opetuksessa ei voi videoaineistoa hyödyntää. Mutta laki edelleen sanoo, mitä sanoo. Ja se sanoo, että elokuvateoksia ei saa opetuksessa esittää. Mikä sitten on elokuvateos, on oma tulkinnanvarainen seikkansa. Mutta opettajan antama roolimalli on se, että laeista ei tarvitse välittää, jos ne ovat tyhmiä. Ei välttämättä paras tapa kasvattaa yhteiskuntamme seuraavaa sukupolvea.

Tarmo Toikkanen
Tagilistaus: 

Lisää uusi kommentti