IT-kouluttajat ry

Osallistava muotoilu opetuksen kehittämisessä

Kirjoittaja: Tarmo Toikkanen

2600 koululuokkaa on käytännössä kokeillut oppimisaktiviteetteja, jotka minä olen muotoillut, tutkimusryhmäni muiden jäsenten kanssa. Neljä vuotta muotoilua ja pilotteja iTEC-hankkeessa on päättynyt. Mitä jäi jäljelle?

No ensinnäkin ne tuhannet koululuokat pitkin Eurooppaa, joissa oppilaat ovat jo kokeneet uusia oppimisen ja opettamisen malleja. He eivät enää palaa takaisin vanhaan tylsään opetukseen. Melkein tärkein tulos on oppilaiden motivaation nouseminen kautta linjan. Enää ei tarvitse maanitella oppilaita tekemään muuta kuin istumaan pulpetissa, kun oppilaat jopa vaativat muilta opettajilta vastaavia mahdollisuuksia tehdä, tutkia, tuottaa, julkaista, ihmetellä ja oppia.

Mutta enää me emme tee uusia oppimisaktiviteetteja, projekti on päättynyt. Onneksi projektin arvioijat näkivät, että näin hyviä oppimisaktiviteetteja tuottavaa muotoilua pitäisi jatkaa projektin jälkeenkin. Viimeisen vuoden aikana tiimimme tehtävänä olikin tuottaa opettajille suunnattu tuote tai väline, jolla he voivat itsenäisesti jatkaa tätä muotoilutyötä.

Tulos on Edukata, oppimisaktiviteettien muotoilumalli. Siihen on kiteytetty ne tärkeimmät osallistavan muotoilun periaatteet ja tekniikat, joiden avulla ryhmä opettajiakin voi (ainakin koulutetun fasilitaattorin avulla) tuottaa omia oppimisaktiviteettejaan, oman ja koulunsa opetuksen parantamiseksi.

Osallistava muotoilu (participatory design) sopii oikeastaan mihin tahansa uuden toimintatavan, palvelun tai tuotteen kehittelyyn. Opetusektorilla Edukata on erityisen sopiva väline OPS2016:n viemiseen koulun oman toimintasuunnitelman ja -kulttuurin osaksi.

 

Tarmo Toikkanen
Tagilistaus: 

Kommentit

Achat Cialis Paiement Cheque Viagra Before And After Photos online pharmacy Levitra Kaufen Hamburg Kamagra Jelly 100mg Toulon

Sage And Propecia cialis Order Prednisolone Without R

Lisää uusi kommentti