IT-kouluttajat ry

Käyttäjän Tero Toivanen blogi

IT-kouluttajat ry tekee jälleen historiaa järjestämällä Koodiesteradan, joka on avoin kaiken ikäisille koodaamisesta kiinnostuneille. IT-kouluttajat ry oli mukana järjestämässä Koodiaapinen-MOOCeja, joihin osallistui yli 3000 opettajaa. Olemme olleet mukana vaikuttamassa Suomen tulevaisuuteen, jossa voidaan ehkä vielä joskus olla paitsi koulutuksen myös ohjelmoinnin ihmemaa. Koodiesterata voi olla yksi askel lisää tällä tiellä.

Jos olet ohjelmoinut ScratchJr-, Scratch-, Python-, Racket-, Arduino- ja/tai Java -ympäristössä ja/tai olet muokannut Wikimedian projekteja, niin tule mukaan testaamaan taitojasi hauskoissa ja luovuuttakin vaativissa tehtävissä. Ikärajoja ei ole! Sarjoista valitaan luovimmat ratkaisut, jotka palkitaan. Ja kaikki tämä täysin ilmaiseksi! Paikalta löytyy myös pientä purtavaa.

Sijainti: Suomen Liikemiesten Kauppaopisto, Rautatieläisenkatu 5, (tila 449, 4. kerros) Helsinki. Osallistua voi myös etänä.
Ajankohta: 1.11.2017 klo 17.00–19.30.

Ilmoittaudu tästä linkistä!

Viimeksi muutettu: 
Tiistai, 24 lokakuu, 2017 - 22:53

 

Idea Python-klubista oli muhinut mielessäni jo pitkään. Yksi kouluni yläkoulun opettajista laukaisi kuitenkin luomisprosessin liikkeelle sanomalla: "Voi, kun olisi ympäristö, jossa ohjelmointia voisi oppia helpommin." Taustalla oli se, että hän oli osallistunut ohjelmointikursseille ja vaikka ne olivat olleet tosi hyviä, tuntuivat ne liian vaikeilta ja aikaa vieviltä yläkoulussa toteutettaviksi. Python-klubi syntyi Scratch-klubin pohjalta tarpeesta luoda helppo ja hauska ympäristö oppia Python-ohjelmointia. Ohjelmoinnin opiskeluun löytyy todella paljon erilaisia oppimisympäristöjä. Python-klubi eroaa niistä myös siinä, että se perustuu pelaajaoppimiselle. Pelaajaoppimisella en tarkoita pelaamalla oppimista, vaan sitä, kuinka pelaajat oppivat. Pelaajat oppivat kokeilemalla, yrityksen ja erehdyksen kautta. Teoria ja ohjeet ovat minimaaliset. Oppiminen tapahtuu ongelmia ratkoen ja tietoa etsien eri lähteistä.

Erinomainen tilaisuus oppia ohjelmointia on opettajille suunnattu Koodiaapinen-MOOC, joka alkaa 15.10.2016. Siinä opitaan ohjelmoinnin lisäksi sitä, kuinka opettaa ohjelmointia oppilaille. Koodiaapinen MOOC:ssa on neljä linjaa: ScratchJr (esi-2 lk), Scratch (3-6 lk), Racket (7-9 lk) ja Python (7-9 lk).

Halusin tehdä Python-klubin visuaaliseksi ja siksi siinä käytetään hyväksi turtle-kirjastoa. Se on samalla vaatimaton kunnianosoitus 31.7.2016 kuolleelle Seymour Papert:lle. Hänen kirjansa ”Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas” on ollut Scratch-klubin ja Python-klubin yksi tärkeimmistä innoittajista. Kilpikonna esiintyy lähtes kaikissa tehtävissä.

Olen suunnitellut ympäristön toimimaan saumattomasti yhdessä Scratch-klubin kanssa. Samalla se antaa oppijalle ja opettajalle mahdollisuuden eriyttää oppimistaan/opetustaan ja vertailla kahta erilaista tapaa tehdä samoja asioita ohjelmoiden. Niitä voi myös tehdää rinnakkain samanaikaisesti. Jokaisesta Python-haasteesta löytyy linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa. 

Yksi sen parhaista puolista on, että Python-klubia voi tehdä millä vain laitteella eikä omalle koneelle tarvitse ladata mitään. Ohjelmointiympäristönä toimii trinket.io upotettuna Python-klubin sivustoon.

Erityinen kohderyhmänä ovat siis yläkoulun oppilaat, mutta se voi sopia lähes kelle vaan. Jos on liian vaikea, voi siirtyä Scratch-klubiin. Jos se on taas liian helppo, voi siirtyä vaikka Koodiaapisen Racket- tai Python-linjalle.

Python-klubi koostuu tällä hetkellä kuudesta ohjelmointikäsitteestä ja niihin liittyvistä yhdeksästä tehtävästä. Python-klubi tulee varmasti pikku hiljaa laajenemaan.

Python-klubi löytyy osoitteesta: http://www.teromakotero.fi/python-klubi/

Viimeksi muutettu: 
Keskiviikko, 5 lokakuu, 2016 - 23:04

CodeEcratch-paja käynnissä #CodeEU @Innokas_ @RoboticsFinland #scratch

Pääsin osallistumaan koodausviikon Suomen tilaisuuksiin Espoossa Vanttilan koulussa ja Helsingissä Yliopiston Minerva-torilla. Oli mahtavaa saada osallistua näihin inspiroiviin tilaisuuksiin, jotka omalta osaltani olivat osa Innokas hankkeen "Interested in coding and robotics?" -kiertuetta, joka jatkuu vielä robottiviikolle 24.-30.11.2014.

Tilaisuuksiin osallistui ilahduttavan paljon opettajia ja opettajiksi opiskelevia niissä tilaisuuksissa, joissa itse olin mukana vetämässä Scratch-pajaa Scratch-klubi -sivutolla . Näyttää todella hyvältä tulevan 2016 OPS:in tavoitteena olevan ohjelmoinnin sisällyttämiseen opetukseen kannalta. Mukana oli ohjelmointia ja robotiikkaa, ja myös paljon muuta. Kannattaa käydä tutustumassa alla olevaan listaan koodausviikon tapahtumista.

Koodausviikko Yle:ssä

Koodaus tulee kouluihin
http://oppiminen.yle.fi/ajankohtaista/koodaus-tulee-kouluihin

Tulevaisuuden oppilaat rakentavat itselleen opettajan/ Yle uutiset Uusimaa (alkaa kohdasta 7.06)
http://areena.yle.fi/tv/2417793

ja sama tekstimuodossa
http://yle.fi/uutiset/tulevaisuuden_oppilaat_rakentavat_itselleen_opettajan/7527578

Tässä kerättynä Suomen tapahtumia koodausviikolla:

Koodausviikon 11.-17.10.2014 tapahtumia Suomessa

  1. Kodklubben Svenska Samskolan Tampere 16.9.-9.12.2014
  2. Apps4Pirkanmaa 2014 Workshop Tampere 7.10.2014
  3. API hackathon - Mikkeli 11.10.2014
  4. Code School Oulu 11.10.2014
  5. Prototyping workshop Tampere 11.-17.10.2014
  6. Challenge for Finnish Kindergartens and schools Jyväskylä 13.10.2014
  7. Interested in coding and robotics? Roadshow, Espoo 13.10.2014
  8. Koodiviikko.fi Helsinki 13.-18.10.2014
  9. Interested in coding and robotics? Roadshow, Helsinki 14.10.2014
  10. Interested in coding and robotics? Roadshow, Oulu 15.10.2014
  11. API hackathon - Pori 15.10.2014
  12. MoE&C ICT2015 seminar Helsinki 15.10.2014
  13. ÅA Maker Camp - Turku 16.-17.10.2014
  14. Game Development weekend - Junior Game Jam 2014 Helsinki 17.-19.10.2014
  15. Koodilauantai aikuisille / Code Saturday for Adults Helsinki 18.10.2014
Viimeksi muutettu: 
Maanantai, 26 tammikuu, 2015 - 19:57
 
"Raspberry Pi B+ top" by Lucasbosch - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.

Luin tätä artikkelia: Kids Are Learning to Code With a Slice of Raspberry Pi ja mieleeni nousi seuraavanlainen ajatus:

Oppikirjan hinnalla jokaiselle oppilaalle oma tietokone

Uusi Raspberry Pi B+ on saanut monta uutuutta:

  • GPIO pinnejä ennen 26 nyt 40
  • USB portteja ennen 2 nyt 4
  • Mikro SD-kortti
  • Pienempi energiankulutus nyt 0,5W ja 1W välillä
  • Parempi äänen laatu

Hinta noin 40 € http://hinta.fi/724007/raspberry-pi-700mhz-512mb

Jostain syystä tämä ei tunnu kuitenkaan koulumaailmalle kelpaavan. Yhden iPad:in hinnalla (noin 300 € halvimmillaan http://www.vertaa.fi/tablet_pc/apple/) saisi siis noin 8 Raspberry Pi:ta. Näytöt, näppäimistöt, hiiret jne. saisi varmaan kierrättämällä tai lahjoituksina. Käyttämällä avoimen lähdekoodin ohjelmistoja saataisiin kaikille suomen oppilaille omat henkilökohtaiset tietokoneet ohjelmistoineen. Samalla saataisiin loistoväline ohjelmoinnin opiskeluun, joka on 2016 OPS:ssa jo mukana.

Viimeksi muutettu: 
Maanantai, 26 tammikuu, 2015 - 20:00
Tagilistaus: