IT-kouluttajat ry

Blogi

Blogi kuukausinäkymä

IT-kouluttajat ry palkitsi kunniakirjalla ja 500 euron stipendillä vuoden 2016 TVT-opettajat Open avoin data -seminaarissa 16.2.2017.

Perusasteella palkittiin Tiina Partanen Lielahden yläkoulusta, toisella asteella Mikko Karilainen Rasekon ammattiopistosta ja korkea-asteella Päivi Klimenko Kajaanin ammattikorkeakoulusta.
Palkitsemisperustelut ja vajaan kymmenen minuutin tallenne palkitsemistilaisuudesta löytyvät vuoden tieto- ja viestintätekniikkaopettaja -sivulta. Sieltä löytyy myös tietoa aiempien vuosien TVT-opettajista palkitsemisperusteineen – sekä linkki lomakkeeseen, jolla voit ehdottaa vuoden 2017 TVT-opettajaa perusasteella, toisella asteella tai korkea-asteella.

Vasemmanpuoleisessa kuvassa vasemmalta Päivi Klimenko, Eija Kalliala ja Tarmo Toikkanen. OIkeanpuoleisessa kuvassa oikealta Mikko Karilainen, Eija Kalliala ja Tarmo Toikkanen. Kuvassa alla Tiina Partasen kunniakirja. Kuvat: Tero Toivanen. 

Viimeksi muutettu: 
Perjantai, 17 helmikuu, 2017 - 00:57

Tarvitsetko opetukseesi kuvia tai ajantasaisia tietoja eri maiden väestöstä, lentoliikenteen määristä, tautien esiintyvyydestä tai vaikka Suomen luonnonsuojelualueista? Niitä löydät avoimena datana, jota voit vapaasti hyödyntää opetuksessa. Älä siis rakenna opetustasi keksityn datan varaan, kun aitoa dataa on maksutta saatavilla. 

Mikä on opetuksen Wikiloikka? Oletko tutustunut Wikikirjastoon rakentuvaan peruskoulun avoimeen oppimateriaaliin? Onko sinulla oppimateriaalia, jolla voisit täydentää peruskoulun avointa oppimateriaalia? Tai opetatko toisella asteella tai korkea-asteella? Voisiko sinnekin tuottaa yhdessä avointa oppimateriaalia? Tiedäthän: kun jaat, niin saat? 

Kuulet lisää avoimista materiaaleista opetuksessa 16.2.2017 seminaarissa Open avoin data. Tule mukaan! Ilmoittaudu 9.2. mennessä.

(Kuva: Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä). Lisenssi: Public Domain. Valokuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen.)

 

 

Viimeksi muutettu: 
Tiistai, 31 tammikuu, 2017 - 22:47

Tallinnan seminaarissa 24.–25.3.2017 tutustumme lisättyyn todellisuuteen (AR) ja virtuaalitodellisuuteen (VR). Ohjelma päivittyy IT-kouluttajien tapahtuma-sivustolla, josta löydät myös ilmoittautumislinkin. Ilmoittaudu mukaan!

Viimeksi muutettu: 
Torstai, 19 tammikuu, 2017 - 22:06

 

Idea Python-klubista oli muhinut mielessäni jo pitkään. Yksi kouluni yläkoulun opettajista laukaisi kuitenkin luomisprosessin liikkeelle sanomalla: "Voi, kun olisi ympäristö, jossa ohjelmointia voisi oppia helpommin." Taustalla oli se, että hän oli osallistunut ohjelmointikursseille ja vaikka ne olivat olleet tosi hyviä, tuntuivat ne liian vaikeilta ja aikaa vieviltä yläkoulussa toteutettaviksi. Python-klubi syntyi Scratch-klubin pohjalta tarpeesta luoda helppo ja hauska ympäristö oppia Python-ohjelmointia. Ohjelmoinnin opiskeluun löytyy todella paljon erilaisia oppimisympäristöjä. Python-klubi eroaa niistä myös siinä, että se perustuu pelaajaoppimiselle. Pelaajaoppimisella en tarkoita pelaamalla oppimista, vaan sitä, kuinka pelaajat oppivat. Pelaajat oppivat kokeilemalla, yrityksen ja erehdyksen kautta. Teoria ja ohjeet ovat minimaaliset. Oppiminen tapahtuu ongelmia ratkoen ja tietoa etsien eri lähteistä.

Erinomainen tilaisuus oppia ohjelmointia on opettajille suunnattu Koodiaapinen-MOOC, joka alkaa 15.10.2016. Siinä opitaan ohjelmoinnin lisäksi sitä, kuinka opettaa ohjelmointia oppilaille. Koodiaapinen MOOC:ssa on neljä linjaa: ScratchJr (esi-2 lk), Scratch (3-6 lk), Racket (7-9 lk) ja Python (7-9 lk).

Halusin tehdä Python-klubin visuaaliseksi ja siksi siinä käytetään hyväksi turtle-kirjastoa. Se on samalla vaatimaton kunnianosoitus 31.7.2016 kuolleelle Seymour Papert:lle. Hänen kirjansa ”Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas” on ollut Scratch-klubin ja Python-klubin yksi tärkeimmistä innoittajista. Kilpikonna esiintyy lähtes kaikissa tehtävissä.

Olen suunnitellut ympäristön toimimaan saumattomasti yhdessä Scratch-klubin kanssa. Samalla se antaa oppijalle ja opettajalle mahdollisuuden eriyttää oppimistaan/opetustaan ja vertailla kahta erilaista tapaa tehdä samoja asioita ohjelmoiden. Niitä voi myös tehdää rinnakkain samanaikaisesti. Jokaisesta Python-haasteesta löytyy linkki vastaavaan haasteeseen Scratch-klubissa. 

Yksi sen parhaista puolista on, että Python-klubia voi tehdä millä vain laitteella eikä omalle koneelle tarvitse ladata mitään. Ohjelmointiympäristönä toimii trinket.io upotettuna Python-klubin sivustoon.

Erityinen kohderyhmänä ovat siis yläkoulun oppilaat, mutta se voi sopia lähes kelle vaan. Jos on liian vaikea, voi siirtyä Scratch-klubiin. Jos se on taas liian helppo, voi siirtyä vaikka Koodiaapisen Racket- tai Python-linjalle.

Python-klubi koostuu tällä hetkellä kuudesta ohjelmointikäsitteestä ja niihin liittyvistä yhdeksästä tehtävästä. Python-klubi tulee varmasti pikku hiljaa laajenemaan.

Python-klubi löytyy osoitteesta: http://www.teromakotero.fi/python-klubi/

Viimeksi muutettu: 
Keskiviikko, 5 lokakuu, 2016 - 23:04

Peruskouluissa pitäisi lasten oppia ymmärtämään tietotekniikkaa ja ohjelmointia ja niiden merkitystä yhteiskunnassa. Opettajille IT-kouluttajat on tarjonnut jo vuoden ajan maksutonta verkkokurssia. Koodiaapinen käynnistyy taas ensi viikolla! Mutta siitä huolimatta lapset voivat perehtyä teemaan itsenäisesti, vaikkapa Ylen tuottaman Rosan koodi -pelin avulla.

Koodiaapinen ja IT-kouluttajat ry tekee yhteistyötä Ylen kanssa, jotta Rosan koodi soveltuu myös kouluissa hyödynnettäväksi. Kevyimmillään koulun käytäville voi tulostaa julistesarjan, joka on yksi Rosan koodi -pelin haasteista ja joita lapset voivat itsenäisesti ratkoa. Opettajien niin halutessa Rosan koodi -tarinaa, animaatioita ja tehtäviä voi hyödyntää opetuksessa herätteinä, tehtävinä tai palkintoina.

Lisätietoja: rosankoodi.fi

 

Viimeksi muutettu: 
Keskiviikko, 5 lokakuu, 2016 - 15:14
Tagilistaus: 

Meillä Ylivieskassa Jokirannan koululla on alkanut opetushallituksen tukema Jokiranta 360-hanke, jossa yhtenä painopisteenä on maker-kulttuurin kehittäminen koululla. 

Mitä näet oheisessa kuvassa?

Robotti

 

Kyseessä on romukopasta pelastettu radio-ohjattava auto. Autoista yleensä menee rikki (joistain hyvinkin äkkiä) radio-ohjauksen piirilevy, jonka jälkeen autolla ei voi tehdä enää mitään. Auton voi kuitenkin hyötykäyttää Arduinon ja moottoriohjausyksikön avulla riisumalla autosta muun elektroniikan. Tällöin saadaan halvalla ohjelmoitava, yksinkertainen robotti. Jos vastaavan auto/robottirungon ostaa kaupasta, niin sillä hinnalla saa jo parikin halpaa radio-ohjattavaa (ehjää) autoa. Tällaisen robottirungon kehittelyssä voi mennä hyvinkin pitkälle. Kuvassa on Arduino-yhteensopiva Sparkfunin Redboard, jonka päällä on Adafruitin moottorinohjausyksikkö. Tällöin autoa voidaan ohjelmoida etukäteen ajamaa tiettyjen ohjeiden mukaan. Lisäämällä esimerkiksi Bluetooth-adapteri, autoa voidaan jo ohjelmoida käyttäen kännykkää (ja kännykkään tehtyä ohjelmaa). Tai autoon voidaan asentaa antureita (kiihtyvyys-, törmäys-, valoisuus- tai infrapuna-anturi) ja tehdä autosta itsenäisesti toimiva robotti.

Seuraavassa videossa on toteutettu tee-se-itse -periaatteella itseohjautuva auto.

Viimeksi muutettu: 
Torstai, 6 lokakuu, 2016 - 17:42
Tagilistaus: 

Viime vuonna suuren suosion saanut Koodiaapinen-MOOC alkaa taas!  

No, mikä ihmeen MOOC? 

Mooc on lyhenne sanoista  (Massive Open Online Courseeli  se on kaikille avoin verkkokurssi, jolle voi osallistua lähes rajaton määrä opiskelijoita. Viime lukuvuonna verkkokursseillemme osallistuikin yli 2000 opettajaa. It-kouluttajat yhdessä Aalto-yliopiston ja Innokas-verkoston kanssa mahdollistaa tämän kaikille suomenkielisille opettajille. Nyt aloitamme siis jo kolmannen kerran, ilmoittautuminen on auki ja kurssit alkavat 15.10!

Koodiaapinen on vastaus opettajan hämmennykseen siitä, miten koodausta tulisi uuden OPS:n perusteella opettaa peruskoulussa. Pedagogisilla, vuorovaikutteisilla kursseilla voimme keskustella peruskoulun koodauskysymyksistä kollegoiden ja kurssien vetäjien kanssa.

Kurssilla on neljä eri linjaa:

ScratchJR, joka toimii vain tableteilla ja joka soveltuu erinomaisesti myös lukutaidottomien ja maahanmuuttajataustaisten lasten opetukseen, koska siinä ohjelmoidaan täysin visuaalisilla "palikoilla".

 

 

Sitten on Scratch, joka toimii parhaiten tietokoneilla ja  soveltuu kaikenikäisten koodaukseen. Eniten sitä ovat suorittaneet 3-6-luokkien opettajat.

 

 

Yläkoulun koodaukseen  tarjoamme  Racket- ja Python-linjoja, jotka toki tarjoavat haastetta myös lukiolaisille, opettajille ja alan harrastajille. Koodaaminen on hauskaa, sen tulet huomaamaan! Kurssien suorittamista yhteistyössä kollegan kanssa suositellaan lämpimästi, koska toinen toistensa töiden testaus avaa uusia näkemyksiä ja parit voivat tsempata toinen toistaan. Moni opettaja kehui tehtäviä siitä, että ne sopivat suoraan oppilaiden kanssa käytettäväksi, jolloin opettaja ja oppilaat oppivat tässä yhdessä.  Toki myös kursseillamme on vertaisarvioitavia tehtäviä ja keskustelualueet. 

 

 

 

Tervetuloa koodaamaan ja ilmoittautumaan 15.10 alkavaan 6-8  viikon mittaiseen  koodauskoulutukseen! 

Oheisessa kuvassa on koodiaapisen syksyn verkkokurssin hiominen meneillään! Mukana kurssin eri linjojen  vetäjät, Innokas-verkoston, IT-kouluttajien ja Aalto-yliopiston vetäjät.

Viimeksi muutettu: 
Torstai, 29 syyskuu, 2016 - 11:24

Elinikäinen oppiminen ei katso ikää. Oppimista tämäkin.


Pokemon-peli oli tavoittanut 70-vuotiaan helsinkiläisen mummon mielenkiinnon. Hän lähti yhtenä iltana - ei sehän oli jo yö klo 01 - etsimään Pokemoneja. K-kaupan edessä sellainen oli. Hän ei kuitenkaan osannut tehdä paikalle päästyään mitään. Joukko 15-vuotiaita poikia huomasi tilanteen. He tulivat neuvomaan mummoa. Pojat tiesivät ja osasivat paljon niistä asioista. Mummolla oli kova innostus ja niin pojillakin kun saivat olla opastamassa. Neuvojen avulla mummo osasi tehdä tarvittavat toimenpiteet pisteiden saamiseksi.

Mummo lupasi pojille kiitokseksi jäätelöt. Pojat sanoivat ”Ei, ei me sen takia neuvottu!”

Ja hyvät lukijat. Tämä tarina on tosi!


Viimeksi muutettu: 
Torstai, 18 elokuu, 2016 - 15:36
Tagilistaus: 


Vuosi 2016 on alkanut IT-kouluttajilla vauhdikkaasti kevätseminaarien, historiikin ja perinteisen ITK-konferenssin merkeissä. Lisäksi koodiaapinen on kouluttanut jälleen satoja opettajia ohjelmoinnin saloihin. Uutena kouluun liittyvänä projektina IT-kouluttajat ovat ollet mukana tekemässä Wikikirjastoon perusopetuksen oppikirjastoa.

Toivotamme kaikille hyvää ja rentouttavaa kesää!

Kesämaisema

Viimeksi muutettu: 
Torstai, 18 elokuu, 2016 - 14:59


ITK-konferenssi on Suomen suurin edelläkävijäopettajien tapahtuma. 13.-15.4.2016 IT-kouluttajat on entistä laajemmin mukana ITK-konferenssissa.

IT-kouluttajien alullepanema Koodiaapinen on mukana eEemeli-kilpailussa ja on selvittänyt tiensä kilpailun finaaliin. Koodiaapisen vetäjät Tarmo Toikkanen, Tero Toivanen, Vuokko Kangas ja Tiina Partanen ovat ITK:ssa paikan päällä. Torstaina klo 11.50-12.00 olemme kertomassa Koodiaapisesta toritilassa A6 ja klo 17.00 alkaen Areena-tilassa eEemeli-kilpailun voittajien julkistustilaisuudessa.

Koulussa tapahtuvaa koodausta tarkastellaan monesta suunnasta torstain klo 14-15.15 teemaseminaarissa Koodin viemää, salissa 36. Siellä ovat mukana Koodikerho, Innokas-verkosto, Koodiaapisen eri linjat sekä muita toimijoita. Pari yllätystäkin on tiedossa, joten kannattaa poiketa! Muina aikoina (ja etenkin heti yllä mainittujen tilaisuuksien jälkeen) meidät voi tavoittaa IT-kouluttajien ja TIVIAn yhteisständiltä 217 (2. kerros, pääesityssalien vieressä). Ständillä 217 voit joka tapauksessa saada lisää tietoa IT-kouluttajien toiminnasta.
 

Viimeksi muutettu: 
Torstai, 18 elokuu, 2016 - 15:01