IT-kouluttajat ry

Tutkiva oppiminen ja trialogisuus käytännössä

Oppijakeskeisen ja yhteisöllisen kurssin toteutus Moodlella

IT-kouluttajien kaksiosainen seminaari. Seminaarin ensimmäiseen osaan voi osallistua myös netissä (tarkat ohjeet lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse).


Aika: keskiviikkona 19.9.2007, 13.00-18.00
Paikka: HAAGA-HELIAn Pasilan toimipisteessä (Ratapihantie 13 , Messukeskuksen ja Pasilan aseman vieressä), huoneet 2209 (klo 13-15) ja 4204 (klo 15-18)

1. Uusimmat oppimisnäkemykset - teoriaa ja käytännön kokemuksia

  • Lyhyt alustus tutkivasta oppimisesta sekä trialogisesta oppimisesta.
  • Keskustelua jatketaan kalamaljatekniikalla, jossa asiantuntijat ja osallistujat voivat vaihtaa mielipiteitään, keskustella, väitellä ja oppia. Keskustelu aloitetaan tutkivan oppimisen ja trialogian soveltamisesta omilla kursseilla ja päätetään Moodle-oppimisympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin.
  • Keskustelun tukena osallistujille jaetaan paperilla yhteenvetoja teorioista ja käytännön toteutuksista. Jos sinulla on kerrottavaa omista kursseistasi tai muista kokemuksistasi ja saat sen tiivistettyä yhteen A4:een (vaikka kaavion tai kuvan muodossa), lähetä se sähköpostitse Tarmo Toikkaselle (@iki.fi), jotta se voidaan jakaa kaikille osallistujille.

2. Käytännön Moodle-työpaja

  • Jokainen osallistuja pääsee rakentamaan oman yhteisöllistä oppimista tukevan Moodle-kurssinsa ammattilaisen ohjauksessa. Ohjausta antaa Tuomas Lehtinen MediaMaisteri Groupista, joka myös tarjoaa Moodle-ylläpitoa, koulutusta ja kehityspalveluita.

Seminaari on ilmainen ja siihen kuuluu kahvitarjoilu klo 15. Ilmoittaudu 16.9. mennessä. Paikkoja on rajoitetusti.

Alla on nauhoite seminaarissa käydystä fishbowl-keskustelusta. Nauhoite on julkaistu Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 International -lisenssillä, mikä tarkoittaa, että nauhoitetta tai sen osia saa vapaasti käyttää ja remixata, kunhan julkaisee tulokset samalla lisenssillä ja mainitsee tekijän, IT-kouluttajat ry.

Tutkiva oppiminen ja trialogisuus -seminaarin fishbowl-keskustelun nauhoite (noin 2h ja 110Mt)

Tässä nauhoitteen aikajana noin minuutin tarkkuudella:

  • 1 Tutkivan oppimisen tiivis kertaus; Tarmo Toikkanen
  • 4 Kokemuksia tutkivan oppimisen sovelmisesta; Eija Kalliala
  • 9 Kokemuksia tutkivan oppimisen soveltamisesta; Helena Venäläinen
  • 12 Erilaiset oppijat; Reetta Ristola, Tarmo, Irmeli Pietilä
  • 16 Arvioinnista; Irmeli, Tarmo, Helena
  • 17 Ohjauksen merkitys; Marja Brandtberg
  • 18 Kokemuksia yhteisöllisestä opetuksesta, yksilöllisyydestä ja ohjauksesta; Jussi Vuorikoski
  • 21 Kysymyksiä oppijoiden asiantuntijuuden jakamisesta ja teknologian hyödyntämisestä; Seppo Salo
  • 23 Oikeat ja virtuaaliset persoonat; Irmeli; Jussi
  • 24 Konservatiiviset oppijat, demokraattinen opetusmalli; Reetta, Jussi
  • 26 PBL, tutkiva oppiminen, ymmärrys; Mirja Reijonen, Tarmo, Helena
  • 28 Oppimistavoitteet, tärkeiden taitojen oppiminen; Mirja, Helena
  • 30 Tutkivan oppimisen edut näkyvät; Helena, Eija
  • 31 Oppimistavoitteiden saavuttaminen; Seppo, Helena, Eija
  • 33 Tutkivan oppimisen puutteet, suunta trialogisuuteen; Helena, Tarmo
  • 35 Trialoginen oppiminen, kolme oppimisen metaforaa, esimerkkinä pianon soitto; Tarmo, Eija
  • 39 Tulkintaa trialogisesta oppimisesta, yhteys työssä oppimiseen; Jussi, Reetta
  • 41 Miten tämä kaikki soveltuu nuoremmille oppijoille?; Reetta, Tarmo
  • 43 Minkälaista oppimista kukin metafora tuottaa ja mihin se soveltuu; Pentti Saastamoinen, Tarmo
  • 47 Työkalujen käyttö eri metaforien mukaisesti; Jussi
  • 49 Hajautettu asiantuntijuus, kykyjen epätaisainen jakautuminen, ohjaus ja oppimistavoitteet, vertaisopetus; Mirja, Tarmo, Jussi
  • 52 Opetuksen laadunvarmistus, arviointitekniikat, seuranta, ohjaus; Reetta, Seppo, Jussi, Eija, Tarmo
  • 60 Ongelmalähtöisyys ja oppijoiden omien aiheiden löytäminen; Jussi
  • 1:01 Käytännön tekniikoita ryhmätyön arviointiin; Marja, Tarmo, Eija
  • 1:04 Portfoliot; Tarmo, Eija, Seppo
  • 1:07 Arvioinnista ja kokeista lähi- ja etäopetuksessa; Leena Lahtinen, Mirja, Tarmo, Jussi
  • 1:12 Opettajan työmäärä tutkivassa oppimisessa; Mirja, Helena, Eija, Tarmo, Jussi
  • 1:15 Tekniikan hyödyntäminen opetuksessa; Helena, Jussi, Tarmo
  • 1:18 MediaMaisterin näkökulmaa; Tuomas Lehtinen
  • 1:24 Ideoiden ja materiaalin jakamisesta ja kopioinnista; Reetta, Jussi, Eija, Tuomas, Leena,
  • 1:29 Tekniikasta; Jussi, Leena, Tuomas
  • 1:31 Mobiilioppimisesta; Tuomas
  • 1:32 Oppivatko opettajat?; Reetta, Jussi, Leena,
  • 1:34 Opiskelijaryhmän koosta ja oppivasta organisaatiosta; Seppo, Tarmo
  • 1:37 Hallinnolliset haasteet uudistukselle; Leena, Tarmo, Eija
  • 1:38 Poissaolot, häviävät opiskelijat, seuranta; Leena, Tarmo, Eija, Tuomas, Mirja
  • 1:45 Fishbowl-keskustelun päättäminen, tunnelmat osallistujilta
  • 1:51 Yhteenveto ja lopetus
Artikkelilaji: